Zamislite da provedete godine ulažući svoje srce i trud u usavršavanje revolucionarnog novog proizvoda. Svjesni ste da ima potencijal promijeniti tržište u kojem radite. No, što može spriječiti vaše konkurente da uskoče u priču i sav vaš trud? Odgovor leži u moćnom, ali često zanemarenom alatu: patentu.

Slika 1. Inovacije zaštićene patentom prisetne danas na tržištu, Michael Stillwell, USPTO

U ovom članku ćemo istražiti 3 ključne stvari koje bi svaki inovator trebao znati o iskorištavanju istinske moći patenata.

Ali prvo, prijeđimo preko par osnovnih pojmova kako bi imali jasniju sliku o temi.

Što je (uopče) patent?

Patent je zakonsko pravo dodijeljeno nositelju (inovatoru, poduzeću) koje mu daje isključivu kontrolu (monopol) nad svojim izumom ili inovacijom na određeno razdoblje (obično do 20 godina od datuma podnošenja). Ovo pravo omogućuje nositelju patenta da isključi druge iz izrade, korištenja, prodaje ili distribucije izuma bez dopuštenja nositelja.

Što je najvažnije, patent štiti tehničke aspekte izuma, a ne njegov vizualni izgled. Dakle, tvoja namjera da patentiraš svoju vrlo pametnu ideju dok si ispijao pivo s prijateljima je propala 😀 Ne možeš patentirati ideju, to mora biti tehničko rješenje do tada neriješenog problema.

Da bi dobio patent za svoj tehnički izum, izumitelj mora otkriti pojedinosti o svom izumu koje stručnjacima omogućuju njegovu upotrebu. Zauzvrat, izumitelj može drugima naplatiti korištenje istog (najviše 20 godina).

Koji uvjeti moraju biti ispunjeni da bi nešto bilo patentibilno?

  • Novost: Izum mora biti nov u odnosu na postojeće stanje tehnike (dostupne tehnologije).
  • Inventivna razina: izum mora uključivati ​​inventivnu razinu, što znači da nije očigledan nekome tko je vješt u relevantnom tehničkom području. Npr. pametni telefoni sa zaslonom osjetljivim na dodir u odnosu na stare telefone s fizičkim gumbima za unos ili Dyson usisavači koji su eliminirali potrebu za vrećom za smeće, a zadržali snagu usisavanja.
  • Industrijska primjenjivost: izum mora biti praktično primjenjiv u industrijskim razmjerima, poput 3D ispisa koji se primjenjuje u automobilskoj industriji.

Što NE MOŽETE zaštititi patentom?

  • Otkrića, znanstvene teorije, formule, matematički modeli
  • Softverski programi (u Europi)
  • Novi prirodni elementi ili procesi
  • Estetske kreacije poput slika, kipova, skulptura
  • Uvredljivi ili neetički izumi
  • Novi načini igranja igara (bez tehničkih izuma).

Sad, kad smo ovo maknuli s puta, možemo prijeći na 3 stvari koje biste trebali znati o patentima.

  1. Patent je teritorijalno pravo, važi samo u zemljama u kojima ste podnijeli zahtjev za zaštitu. Što više zemalja odaberete, veće ćete pristojbe morati platiti. Dakle, kako biste optimizirali troškove zaštite patenata, strateški odaberite zemlje s izravnim konkurentima. Ni Apple ne štiti svoje patente u svim zemljama svijeta.
  2. Javno otkrivanje prije registracije može uništiti vaš patent – javno dijeljenje vašeg izuma (kroz kanale poput društvenih medija, pitch deckova, crowdfunding portali) prije podnošenja zahtjeva za registaciju može uništiti vaše šanse za dobivanje patenta. Neke zemlje dopuštaju kratko razdoblje odgode, ali mnoge ne. Dakle, registracija prije promoviranja.
  3. Patent je ujedno i štit i mač – međutim, posjedovanje patenta ne štiti vas automatski – samo ste odgovorni za nadzor povreda vašeg vlasništva. Nositelj patenta je dužan provjeriti povređuje li netko njegova prava (upotrebljava tehnički izum bez suglasnosti nositelja). To znači praćenje povreda, reagiranje na iste (upozorenja) i ponekad odlazak na sud. To je pravni alat, a ne magično zaštitno polje iz Star Treka 🙂. Također, patent može biti sredstvo kojim se nekoga pucne po prstima jer koristi nešto što nije njegovo.

Ako ste odlučili patentirati svoj tehnički izum, kako ćete to učiniti?

PRIJELOMNA VIJEST: Trebat će vam podrška stručnjaka!

Sastavljanje patentne prijave nije lak zadatak i potreban je stručnjak da to učini ispravno i strateški pametno. No neke stvari možete učiniti sami. Prođimo kroz nekoliko koraka kako biste bili učinkovitiji u procesu.

Kako zaštititi svoj patent

Kako biste bili imali jasniju sliku i logiku prije razgovora sa stručnjakom, napravite sljedeće:

  • Dokumentirajte vaš proces stvaranja izuma (od kojeg problema se krenulo, skice, prototipi, ključni datumi razvoja)
  • Pretražite dostupne informacije online (članci, vijesti, Google patents, besplatna baza Espacenet) kako bi pronašli druga potencijalna rješenja na tržištu koja bi mogla smetati kriteriju novog rješenja
  • Napišite na jedan A4 dokument problem, detaljan opis rješenja, slice i crteže prototipa
  • Rezultati pretraživanja mogu vam uštedjeti gomilu novca i vremena, na način da podupru odluku da ne ulažete u taj izum, ili da vas potaknu da potencijalno prilagodite svoje rješenje tehnološkom sektoru koji je slobodan od patenata ili samu primjenu vašeg izuma.

Ako odlučite nastaviti s prijavom patenta, trebati će vam usluge stručnjaka iz područja, tj. patentnog zastupnika. Tu vas čekaju ovi zadaci:

  • Detaljna pretraga patenata na Espacenet-u – stručna pretraga i savjetovanje na temelju rezultata pretraživanja (je li ciljano tehnnološko područje slobodno, donekle pokriveno patentima ili puno patenata od strane više konkurenata),
  • Potrebno je izraditi jake patentne zahtjeve, crteže i opis (stručnjak će vas voditi kroz proces),
  • Prijavu patenta ispituju i provjeravaju ispitivači (novost, inventivna razina, industrijska primjena),
  • Ako je sve u redu, vaš je patent odobren i kreće plaćanje pristojbi svake godine kako bi vaš patent ostao važeći u svakoj zemlji u kojoj je registriran.

Gdje zaštititi svoj patent?

Kao i sa svim teritorijalnim pravima intelektualnog vlasništva, postoji više načina da zaštitite svoj patent. Možete prijavu napraviti preko nacionalnog ureda za intelektualno vlasništvo, regionalnog ureda za intelektualno vlasništvo (na primjer, unutar Europe s Europskim patentnim uredom – EPO) ili Svjetskom organizacijom za intelektualno vlasništvo (WIPO). Što više zemalja odaberete za zaštitu, to ćete više pristojbi morati platiti. Predstavit ću 3 uobičajena načina za dobivanje patenta u Europi.

1. Nacionalna ruta (DZIV – Državni zavod za intelektualno vlasništvo)

Svoju patentnu prijavu možete podnijeti izravno nacionalnom uredu za intelektualno vlasništvo pojedine zemlje koji ima vlastiti obrazac i pristojbe koje se plaćaju.

  • Ova je opcija najbolja ako želite zaštitu samo u jednoj ili dvije određene zemlje
  • Uobičajeno je za lokalne startupe, izumitelje ili kada je ciljno tržište određena zemlja
  • Ako kasnije želite širu zaštitu, morat ćete ponovno podnijeti zahtjev u ograničenom vremenu od početne prijave, budući da će vaša prva prijava za registaciju patenta u vašoj prvoj zemlji poništiti uvjet novosti u novoj patentnoj prijavi u drugoj zemlji.

2. Regionalna ruta (EPO – Europski patentni ured)

Postoji mnogo regionalnih opcija koje pokrivaju više od jedne zemlje, ali ja ću predstaviti europsku rutu. U ovoj ruti postoje 2 podopcije.

a) Možete podnijeti jednu prijavu EPO-u koji obrađuje početnu prijavu za 39 europskih zemalja

    • Jedna prijava, jedno ispitivanje prijave i jedan početni set pristojbi
    • Međutim, nakon što je patent odobren, morate ga potvrditi u svakoj zemlji, što može uključiti prijevode i dodatne lokalne pristojbe, te godišnje pristojbe za obnavljanje za svaku zemlju zasebno
    • Ova ruta postaje skup patenata odobrenih u različitim zemljama
    • Korisno ako ciljate nekoliko tržišta u određenoj regiji.

    b) Europski jedinstveni patent (eng. European Unitary Patent)

      • Ova je opcija u početku ista kao a), s jednom prijavom, jednim skupom pristojbi za prijavu patenta
      • Međutim, ako se odobri, ovaj put će rezultirati jednim patentom važećim u 18 zemalja EU (jedna pristojba za produljenje, jedno tijelo za komunikaciju itd.)
      • Jedinstveni patent pokriva 18 zemalja u Europi koje su pristale pristupiti jedinstvenom sustavu (europske zemlje nisu se mogle dogovoriti oko svih tema ovog patenta i zato je pokriveno samo 18 zemalja).

      3. Međunarodni put (Svjetski ured za intelektualno vlasništvo – WIPO) putem Ugovora o suradnji na području patenata – PCT

      • Ova ruta vam omogućuje da podnesete jednu “međunarodnu” patentnu prijavu preko WIPO-a prema PCT-u, koji je priznat u više od 150 zemalja svijeta. PCT je proces, a ne konačno odredište 🙂
      • Ne morate odmah odabrati zemlje – imate do 30 mjeseci od datuma podnošenja za ulazak u nacionalne ili regionalne faze
      • Idealno ako niste sigurni gdje zaštititi svoj izum, ali želite zadržati otvorene globalne mogućnosti ili ako želite kupiti dodatno vrijeme prije nego što dođe do velikih troškova patentnih pristojbi
      • PCT sam po sebi ne dodjeljuje patente – on samo odgađa i pojednostavljuje postupak podnošenja zahtjeva za više zemalja.
      • Nakon početne prijave, nacionalni procesi u svakoj odabranoj zemlji pokreću se i moraju se uzeti u obzir (prijevodi, pravni stručnjaci, pristojbe itd.)

      Primjeri iz prakse

      Idemo  sada vidjeti kako je stvarna tvrtka na tržištu koristila patente da zaštiti svoje izume i osigura tržišnu poziciju.

      iRobot je tvrtka koja stoji iza poznatog robotskog usisavača Roomba (mnoga kućanstva ga koriste da im svakodnevno usisava domove), strateški je koristila patente kako bi zaštitila svoje inovativne tehnologije i zadržala vodeću poziciju na tržištu. Roomba je lansirana 2002. godine i postala je prvi uspješni robotski usisavač koji je mogao samostalno čistiti. Kako bi zaštitila svoju inovaciju, tvrtka je registrirala patente za ključne značajke kao što je njegov navigacijski sustav (mogućnost kretanja po prostoriji bez ljudske intervencije, otkrivanje prepreka i prilagođavanje putanje), mehanizme za čišćenje (mehanizam za usisavanje koji je kombinirao više četki i protok zraka za podizanje prljavštine s poda), upravljanje baterijom (mogućnost rada dulje vrijeme na punjivim baterijama i zatim se automatski vraća na stanicu za punjenje).

      Slika 2. iRobot Roomba usisavač

      Kad su se pojavili konkurenti kao što su Neato Robotics, Ecovacs i Koolatron, iRobot je upotrijebio te patente za obranu svoje pozicije. Npr. 2011. godine iRobot je podnio tužbu protiv Neata zbog kršenja patenta za navigacijski sustav. Slučaj je riješen dogovorom, a Neato je pristao platiti naknade za licenciranje iRobotove tehnologije. Neato je danas ispao iz ovog tržišta. Snažno i odlučno branjenje svojeg patenta. Ipak, ovaj je pristup zadržao iRobot na vrhu rastućeg tržišta robotskih usisavača.

      Koristeći svoje patente kao štit i mač, iRobot se etablirao kao glavni brend za robotske usisavače. Dodatno, stvorio je konkretnu i opipljivu prepreku za ulazak svoje konkurente, izravno ih tjerajući da ili uvedu inovacije oko iRobotovih patenata ili pregovaraju s njima o ugovorima o licenciranju (što ih opet tjera da rade s nižom profitnom maržom). Njihova patentna strategija i njezino provođenje ne samo da su zaštitili njihov tržišni udio, već su i generirali dodatni prihod putem licenciranja.

      ——————

      Također, ako ste željni saznati više o pravima intelektualnog vlasništva za poduzetnike i startupe, isprobajte moj Udemy tečaj za samo 12,99$ putem linka niže:

      https://www.udemy.com/course/intellectual-property-basics-for-start-ups-and-entrepreneurs/?couponCode=LEARNIPR2025

      KOD za akcijski popust: LEARNIPR2025 (vrijedi do 11. svibnja 2025.)