Što je žig (eng. trademark) i zašto ga treba zaštititi?
Zamislite žig kao osobni potpis svoje tvrtke. To je jedinstveni simbol, fraza ili logo koji vašu marku izdvaja od drugih na tržištu. Kada korisnici vide vaš žig, mogu ga odmah prepoznati kao predstavnika kvalitete vaših proizvoda ili usluga.
Ako kupujete tenisice, kada kupujete Adidas marku vrlo vjerojatno imate okvirnu vrijednost koju očekujete dobiti s njim u odnosu na druge marke. Ako pijete pivo, vjerojatno znate koju marku piva ćete kupiti i zašto. Okus i kvalitetu očekujete svaki put kada kupite baš to pivo 🙂 Trebam li spominjati da je trenutno (2024.) najvrijedniji brend Apple, vrijedan više od 500 milijardi USD. Ovdje govorimo o prilično opipljivoj vrijednosti marke.
Imati vlastiti žig je kao da obilježavate svoje posebno mjesto na tržištu. Može pomoći u zaštiti vaše marke od kopiranja ili korištenja od strane drugih bez dopuštenja. Osim toga, daje vam zakonska prava da spriječite druge (pucnete ih po prstima) da koriste slične oznake koje bi mogle zbuniti kupce. To je kao da istaknete jedan veliki, prijateljski znak “Ovo je moje!” nad uslugama i proizvodima u vašem poslovanju.
Evo 5 stvari koje biste trebali znati kada govorimo o zaštiti vašeg brenda (žiga).
- Što može biti žig?
Žig može biti bilo što po čemu se vaši proizvodi ili usluge razlikuju od konkurencije. Najčešći primjeri su:
- Riječi, slova, brojevi: Kao nazivi robnih marki, slogani (kao NIKE, slogan: Just do it)
- Logotipi i simboli: Jedinstveni grafički dizajni ili simboli koji predstavljaju marku
- Zvukovi: karakteristični audioelementi poput džinglova ili zvukova proizvoda (poput rike lava za MGM filmove)
- Boje: Jedinstvene kombinacije boja ili specifične boje povezane s markom (Deutsche Telecom – ružičasta boja)
- Oblici: jedinstveni oblici proizvoda ili dizajn pakiranja (staklena boca Coca-Cole)
- Mirisi: karakteristični mirisi povezani s proizvodom (automobilske gume Sumitomo mirišu poput ruža)
- Okusi, pokreti, pokreti itd.
Prve dvije vrste žigova su najčešće u upotrebi.
- Vrste žigova
Prilikom registracije žiga trebate znati da postoji nekoliko vrsta žigova:
Verbalni žig – sastoji se isključivo od riječi, slova, brojeva ili drugih standardnih tipografskih znakova ili bilo koje kombinacije istih.
Ovo su primjeri s weba EUIPO-a (Europskog ureda za intelektualno vlasništvo):
Slika 1: EUIPO internet stranica 2024, https://www.euipo.europa.eu/en/trade-marks/before-applying/full-list-of-trade-marks
Figurativni žig – koriste nestandardne znakove, stil ili izgled, grafičke značajke ili boju. Mogu se sastojati isključivo od figurativnih elemenata ili od kombinacije verbalnih i figurativnih elemenata.
Primjeri:
Slika 2: EUIPO internet stranica 2024 https://www.euipo.europa.eu/en/trade-marks/before-applying/full-list-of-trade-marks
Postoje i zvučni, mirisni, oblikovni žig i drugi žigovi, no najčešća su prva dva navedena tipa.
- Kako zaštititi svoj žig
Prvo, važno je definirati za koje proizvode ili usluge će se vaš brend koristiti na tržištu. Kada se odlučujete o ovoj temi, trebate imati na umu da se zaštita obično dobiva na 10 godina (i može se produljiti na neodređeno vrijeme, sve dok plaćate naknadu za sljedećih 10 godina), a opseg proizvoda i usluga se u međuvremenu može proširiti u tom vremenskom razdoblju
Ovaj popis proizvoda i usluga koji ćete izraditi treba zatim primijeniti na klase proizvoda i usluga u Nicanskoj klasifikaciji (tamo su svi uredno grupirani). Obično je 1 razred uključen u početnu naknadu za registraciju žiga, dodatni razredi po žigu se dodatno plaćaju (različito od zemlje do zemlje).
Pretražujte baze žigova na temelju toga gdje želite zaštititi svoj žig. Pravo na žig je zemljopisno pravo, pa ako registrirate žig u Francuskoj, vrijedi samo tamo, druge zemlje nisu obuhvaćene. Postoje i žigovi zajednice koji pokrivaju skup zemalja (kao što EU žig pokriva sve zemlje EU), što je jednostavan način za pokrivanje više zemalja.
Pretragu prije podnošenja zahtjeva za žig ključno je izvršiti od strane iskusnog stručnjaka jer ako postoje postojeća prava, vaša prijava može biti odbijena, a naknade plaćene institucijama koje upravljaju registracijom zaštitnog znaka bit će izgubljene.
Budite oprezni! Provjerite ispunjava li vaš žig uvjete za odbijanje registracije.
Vaš žig ne smije biti opisan (deskriptivan) jer je to najčešći razlog odbijanja registracije žiga. Žig se ne smije sastojati samo od riječi, fraze, kratice ili logotipa koji jednostavno opisuje robu i/ili usluge koje nudi podnositelj zahtjeva. Na primjer, riječ “jabuka” ne može se zaštititi za proizvođača jabuka, ali se može zaštititi za proizvođača elektroničkih uređaja.
S druge strane, sljedeće prijave za žigove su odbijene za registraciju jer su bile opisne.
Slika 3. Primjeri žigova odbijenih na temelju opisnosti
Izvor: EUIPO internet stranica 2024, https://www.euipo.europa.eu/en/trade-marks/how-to-apply
Vaš žig treba biti prepoznatljiv (pamtljiv, poseban, sugestivan…), u odnosu na robu ili usluge. To znači da će se u očima potrošača žig odmah vidjeti kao nešto što će potrošač upotrijebiti za identifikaciju da proizvod ili usluga dolaze od proizvođača kojeg ciljaju (budući da žele taj okus piva, kvalitetu elektroničkog uređaja itd.).
Ostali razlozi za odbijanje su: preslični žigovi (previše slični postojećim žigovima), imitiraju globalno poznate simbole ili su na neki način uvredljivi (pri zaštiti verbalnih žigova u EU provjerite sve jezike EU imaju li uvredljivo značenje neki od njih).
- Gdje zaštititi svoj zaštitni znak
Super, odlučili ste registrirati svoj žig, ali niste sigurni kako to učiniti? Postoji nekoliko puteva kojima možete krenuti da završite s registriranim žigom.
Nacionalni ured za intelektualno vlasništvo je vaš najlakši izbor ako želite zaštitni znak samo u svojoj zemlji u kojoj poslujete. Za Hrvatsku je to Državni zavod za intelektualno vlasništvo, a zahtjev za zaštitu žiga možete podnijeti bilo fizički ispunjavanjem obrasca ili putem online e-Prijava. Zaštita traje 10 godina (naknade su oko 300 EUR), a vrijednost žiga se može produžiti na neodređeno vrijeme, pod uvjetom da plaćate pristojbe za žig.
Europski ured za intelektualno vlasništvo (EUIPO) je agencija EU-a zadužena za upravljanje regionalnim EU žigom koji pokriva svih 27 zemalja EU-a. Važno je izvršiti pretragu žigova (za svih 27 zemalja) kako biste izbjegli pogrešne korake ili gubitak unaprijed plaćenih naknada/pristojbi, jer se žig odobrava za sve zemlje EU-a ili niti u jednoj od njih (dovoljno je da u jednoj zemlji postoji razlog zbog čega se žig ne može registrirati i prijava žiga te pristojbe mogu propasti za svih 27 zemalja). Zaštita također traje 10 godina (može se produljiti na neodređeno vrijeme), s naknadama od oko 900 EUR, što je 90 EUR po godini zaštite, stvarno niski troškovi čak i za male tvrtke.
Svjetska organizacija za intelektualno vlasništvo (WIPO) još je jedna opcija za zaštitu žiga, gdje možete koristiti samo jedan obrazac i jednu standardnu pristojbu/naknadu (oko 900 EUR) kako biste registrirali žig u do 130 zemalja (dodatnih 100 EUR po svakoj zemlji dodanoj iz popisa mogućih zemalja). Troškovi mogu značajno varirati ovisno o broju odabranih zemalja i broju klasa relevantnih za zaštitu žigova.
- Primjeri iz prakse
Evo nekoliko jednostavnih načina na koje možete koristiti besplatnu internetsku bazu žigova za pretraživanje onoga što vaša konkurencija štiti i planira za budućnost. Dostupna svima za korištenje. EUIPO TM VIEW baza na ovom linku: https://tmdn.org/tmview/#/tmview
Na primjer, pretražio sam zadnji zaštitni znak tvrtke Apple Inc. koji je podnio zahtjev za zaštitu i evo rezultata. Nekoliko ih je predano za registraciju u srpnju 2024.: APPLE MUSIC ATLAS (u SAD-u), APPLE PENCIL PRO (na Islandu). Iz ovoga potencijalno možete identificirati nova rješenja koja će se plasirati na koje tržište.
Samsung ima zadnju predanu prijavu 07/2024 za registraciju verbalnog žiga “Advanced DRY”, za kućanske aparate (sušilice i sl.).
A sada, za sve fanove košarke, evo kratkog pregleda svih žigova LeBron Jamesa.
Njegov prvi registrirani žig je bio KING JAMES, LBJ i LEBRON u 2005. godini za odjeću, obuću, torbe i igre u EU i UK.
Trenutačno LeBron James ima 115 registriranih žigova (plus 18 prijavljenih žigova koji čekaju registraciju) u različitim zemljama i za različite proizvode (uglavnom odjeću, obuću, pokrivala za glavu, ali i za nakit, igre i igračke, torbe za nošenje itd.). Većina njih su verbalni žigovi, ali ono što je zaista zanimljivo je da zemlja broj jedan u kojoj su registrirani ti žigovi nije SAD (16 žigova), već Kina sa 56 žigova. Ovo vam može dati dobar pregled gdje L. James vidi vrijednost ili razlog za registraciju svojih žigova (gdje postoji opasnost od kopiranja njegovih brendova ili robnih marki).
Najnoviji zadnji žigovi predani u vrijeme pretraživanja (srpanj 2024.) su I PROMISE, CHOSEN1, KING JAMES itd. i podneseni su za registriranje u SAD-u i Kanadi.
Čovjek ima milijune dolara na računu no bitno mu je da ima registrirane žigove te da netko ne koristi njegove brendove/robne marke (njegovo ime, slogane, nadimke i sl.) za svoju korist bez da njemu da dio kolača. Naravno, registracija žiga je tek prvi korak u ovom poslovnom modelu, te je vlasnik žiga odgovoran pratiti tko krši njegova prava te ih upozoravati na to. Ne postoji javno tijelo koje će za vas paziti krši li netko vaša prava intelektualnog vlasništva. No to je tema za jedan od sljedećih postova.
Slika 4. LeBron James, https://www.eurohoops.net/en/nba-news/758757/lebron-james-dazzles-in-lakers-uniform/
O ovoj temi se može pisati nadugo i naširoko, no za sada ću ovdje stati. Nadam se da vam je ovaj članak pomogao i uspio približiti temu žigova (i vaših robnih marki/brendova) i učinio je razumljivijom. A znate i nešto novo o LeBronu 😛
I na kraju, od srca vam predlažem da prilikom odlučivanja o zaštiti žiga angažirate stručnjaka za žigove kako biste izbjegli pogreške, gubitak vremena i novca.
Za one koji žele naučiti više o intelektualnom vlasništvu za poduzetnike i startupe, na linku niže se može pristupiti na moj UDEMY tečaj po promotivnoj cijeni uz kupon: LEARNIPR (vrijedi do 01.10.2024. godine)